Podczas pierwszych miesięcy życia podstawą żywienia niemowląt jest mleko matki. Jednak wraz z rozwojem dziecka samo mleko przestaje już wystarczać i należy wprowadzić pokarm uzupełniający, który zaspokoi rosnące potrzeby małego organizmu.

Dlaczego niezbędne jest rozszerzanie diety?

Karmienie niemowląt wyłącznie piersią przez pierwsze miesiące życia daje mnóstwo korzyści. Przerwy pomiędzy karmieniem na początku powinny wynosić nie więcej niż 1,5 h lub 2 h. Jednak w kolejnych miesiącach życia liczba posiłków ulega ograniczeniu. Dziecko zaczyna nabierać odpowiednich umiejętności motorycznych, które konieczne są do spożywania różnorodnych pokarmów. Podczas rozszerzania diety warto trzymać się zasady, że to dziecko decyduje czy i ile zje, a rodzic kiedy i co będzie jadło. Jeżeli więc decydujemy, by już po 4 miesiącu życia wprowadzać do diety malucha nowości, warto pamiętać, że nie powinny to być jeszcze pełnowartościowe posiłki a jedynie małe ilości owoców i warzyw. Przynosi to wiele korzyści, ponieważ oswaja niemowlę z nowymi smakami i inną konsystencją żywności.

Jak rozszerzać dietę niemowlaka?

Nowe produkty, które wprowadzamy do diety niemowlaka muszą być podawane w małych ilościach. Posiłek powinien być spożywany albo przed albo po karmieniu piersią. W tym okresie mleko matki w dalszym ciągu pokrywa większość dziennego zapotrzebowania na energie i składniki odżywcze. Rozszerzając dziecku dietę należy przyzwyczajać go również do innego sposobu karmienia – w tym celu podajemy pokarm łyżeczką. Co robić, jeżeli niemowlę odrzuca produkty o nowej konsystencji lub smaku? Zdarza się to w przypadku wielu niemowląt i nie oznacza stałej awersji do danego produktu. To naturalny proces uczenia się, dlatego warto wielokrotnie ponawiać próbę i podawać dziecku nowy składnik – nawet do 10-15 razy. Dziecko będzie miało wtedy czas, aby się przyzwyczaić, a rodzice będą mogli wypróbowywać różne kombinacje smakowe. Więcej cennych wskazówek odnośnie rozszerzania diety można znaleźć w poradniku – schemat żywienia niemowląt po 4-6 miesiącu.

Jakie produkty podawać podczas rozszerzania diety?

Pierwsze pokarmy dla niemowlaka powinny być rozdrobione i lekkostrawne. Najlepiej, gdy będą to miksowane i gotowane warzywa. Polecane są szczególnie marchewki, banany oraz jabłka. Rodzice powinni pamiętać, aby pozwalać dziecku na poznawanie nowych smaków, ale nigdy nie karmić go na siłę lub pod presją. Wygodną oraz bezpieczną opcją dla niemowląt są gotowe słoiczki z pełnowartościowym przecierem warzywnym, na przykład: Młoda marchew z ziemniakami HiPP BIO lub Dynia z ziemniakami HiPP BIO. Wprowadzanie nowego posiłku zaczynamy od podania dziecku kilku łyżek przecieru warzywnego, a następnie uzupełnienie go mlekiem matki. W kolejnych tygodniach zwiększamy porcję, jeżeli dziecko dobrze toleruje warzywa, czyli nie ma żadnych problemów zdrowotnych, na przykład zaparć, biegunki, bólów brzucha lub wysypki. Na początku rozszerzania diety warto podawać dziecku posiłek uzupełniający w południe. Kolejno można zamieniać na stałą żywność ten zjadany wieczorem lub w porze podwieczorku. Jednak rano niemowlę zawsze powinno być karmione mlekiem matki.

Najnowsze zalecenia dotyczenia karmienia niemowląt

Aktualny schemat żywienia niemowląt zaleca, aby przez pierwsze 4 – 6 miesięcy życia dziecko przyjmowało jedynie mleko matki. Po 4.- 6. miesiącu życia dziecko zaczyna się interesować jedzeniem oraz sięga po nie i przenosi do ust. Pojawiają się nowe umiejętności motoryczne – niemowlę próbuje gryźć oraz żuć. Reakcją przejściową jest też wypychanie pokarmu z ust za pomocą języka. Dziecko przy przybliżaniu się łyżeczki otwiera też usta. To doskonały czas, aby podawać miksowane na gładkie purée warzywa. Między 5 a 6 miesiącem życiem podajemy dziecku 5 posiłków, z czego jeden powinien stanowić pokarm uzupełniający. Reszta to w dalszym ciągu mleku matki, które cały czas jest podstawą diety.